Bewust of onbewust is iedereen op zoek naar balans. Balans tussen werk en privé, spanning en ontspanning, lichaam en geest, gezin en sociale contacten etc.

Het zit in ons systeem om voortdurend te zoeken naar het juiste evenwicht. Balans in je leven is essentieel voor je vitaliteit. Veel gezondheidsklachten komen voort uit disbalans in je leven.

Is de balans is je leven ver te zoeken, omdat je voortdurend drukdrukdruk bent met je gezin, werk, vrienden, activiteiten en dergelijke? Ben je aan het eind van de dag volledig uitgeput en heb je dan nog nauwelijks energie om wat te doen? Veel mensen ervaren dagelijks spanning, stress en hebben het gevoel dat ze worden geleefd.

Balans is zo belangrijk dat veel mensen die vermoeid of uitgeput zijn, op zoek gaan naar manieren of middelen om meer energie te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan: suikerrijke maaltijden, overmatig sporten, drank of drugs of social media. Deze middelen geven in eerste instantie een boost aan je lichaam of geest, maar zijn van tijdelijke duur. Ze zijn uiteindelijk niet de oplossing voor je probleem.

Een paar voorbeelden om meer in balans te zijn?

  • Wees minder drukdrukdruk. Zoveel taken, dat je ze niet allemaal volledig kunt uitvoeren, of niet waar je moet beginnen? Zorg voor overzicht en word bewust van de taken die voor jou het allerbelangrijkste zijn.
  • Beweeg en leef bewust. Het alsmaar rennen, vliegen en alles tegelijk doen maakt je minder bewust van je lichaam. Kant-en-klare maaltijden, weinig lichaamsbeweging en nachtrust brengen je lichaam uit balans.
  • Maak tijd voor jezelf. Iedere dag minimaal 30 minuten voor jezelf is essentieel voor je vitaliteit. Deze tijd dient als ontspanning voor je lichaam, geest en dit is op veel verschillende manieren mogelijk.

Voordelen van meer balans zijn:

  • Je hebt de tijd
  • Je bent meer in controle
  • Je bent ontspannen
  • Je hebt voldoende energie
  • Je bent levenslustig
  • Je bent zelfverzekerd

 


Hoe we dat doen


Stress counseling

We leven in een stressvolle maatschappij. Stress beïnvloedt je werk, privéleven en gezondheid. Samen met een stresscounselor werk je aan het herkennen van stress en leer je hier beter, of anders mee om te gaan, waardoor het minder invloed heeft op je leven. Stress counseling

Mindful trainen

Wanneer je sport, beweegt of traint heeft dit vaak een doel. Denk aan: fitter worden, meer conditie krijgen, sterker worden, gewicht verliezen, lekkerder in je vel zitten, of flexibeler zijn. Een positieve mindset ten opzichte van je doelstelling houdt je niet alleen gemotiveerd, je bereikt je doelstelling sneller en behoudt het resultaat. Mindful trainen

Systemisch coachen met paarden

De systemen waar wij deel van uit maken, zoals onze familie en professionele organisatie, zijn vergelijkbaar met de kudde van het paard. Denk aan je positie binnen het gezin, relatie, werk of in het leven. Waar sta je? Welke patronen en overtuigingen voeren hierin een rol? Systemisch coachen met paarden